keskiviikko 6. huhtikuuta 2016

Volkswagen pakettiauton ylimaalaus - Osa 1

Eli sain tehtäväkseni touhuta Volkswagenin minibussin väriin ja samalla siitä sain tutkintonäytön pohjustetöistä. Ruoste oli päässyt kukkimaan mutta ei kuitenkaan niin pahasti kuin miltä alkuun näytti. 

Kuskin puolen saumassa oleva elastinen massa oli yhdestä kohtaa ajan kanssa hapertunut ja päästänyt vettä saumaan joten halkeamasta alaspäin oli koko sauma ruostunut. No eikun leikkaamaan saumamassa pois, ohut teippi saumaan ja Ruosteenestokitti niskaan pitämään ruostumista aisoissa. Teippi laitettiin saumaan sen takia että elastinen saumamassa voitaisiin laittaa siististi ja helposti uudestaan saumaan. Tässä työssä käytin Rodakia ja mattopuukkoa. 
Kuskin puolen sauman kittausta ja itse sauma


Saumamassan tarkoitus saumassa on antaa korille mahdollisuuden liikkua ilman että maalipinta vaurioituu ja päästä vettä saumaan ruostuttamaan kuten juurikin ajan saatossa oli tapahtunut. Rakennuspuolella saman asian ajaa paperi/lasikuitunauhat sekä elastinen Akryylimassa.

Lisäksi autossa oli siellä täällä maalin alla ruostepaikkoja jotka näkyivät pinnan "kuplimisena" ja irtoamisena pinnasta. No eikun violetti 120 paperi kiinni epäkeskoon ja hiomaan pellille. Ruostekohdat tulee hioa puhtaalle pellille noin 2 cm ympäri ruosteen jotta nähdään ettei ruoste ole uinut hyvältä näyttävän maalipinnan alle ja aikanaan irroita pintaa pohjastaan. Nämäkin kittasin ruosteenestokitillä koska auton jo aiemmin ylimaalattu ja pellille hiottu kohta on selkeästi alempana kuin itse maalipinta eli monttuhan siihen syntyy.

Konepellissä oli jonkin verran kiven iskuja mitkä avasin epäkeskolla ja päälle Ruosteenestokitti. Hionnan suoritin pitkällä hiontatuella jotta pienet loimuilut sain aisoihin sekä kitit saa pienemmällä vaivalal suoraksi. Oma tapani on tehdä suhteellisen ronskit kittauset ja tehdä täyttöä ja suoristaa pelti sitten hiomalla, varsinkin jos tiedän montun olevan syvä kuten konepellissä missä oli 2-3 kierrosta ylimaalauksia eli mikorimäärä oli jo korkea mikä myös helpottaa sinällään suoristamista kun on varaa hioa

Puskurien alta poistetaan mekaanisesti irtoava ruoste ja päälle maalataan happomaali pitämään ruoste aisoissa. 

Volkkarin kylki aikasteen suora ja kuskin oveen omistajan tekemä hitsaus vallan mainio oikaistava

Konepellin kiveniskuja avattu ja kitattu+hiottu
 
Takahelmaa puskurien tms alta. Ruosteista mutta minun silmääni suhetellsien tervettä peltiä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti